Türkiye Cumhuriyeti

Paris Büyükelçiliği

Bilgi Notları

Türkiye ile Fransa arasındaki Ekonomik ve Ticari ilişkiler, 14.06.2012

    

                                                                                                                                                                                                                  Nisan 2012

 

Türkiye ile Fransa arasındaki  Ekonomik ve Ticari ilişkiler

 

 

Türkiye, Fransa’nın AB dışındaki en büyük ihracat pazarlarından biri olmaya devam etmektedir.

 

Fransız Ekonomi Bakanlığı’nın verilerine göre, 2011 yılında Fransa’ya ihracatımız 5.873,945 milyon Avro, Fransa’dan ithalatımız 6.698,84 milyon Avro, ticaret hacmi 12.572,785 milyon Avro, ticaret açığımız 824,895 milyon Avro olmuştur.

 

2010 yılına göre, ihracatımız % 8,72, ithalatımız % 6,93, ticaret hacmi % 7,76 oranlarında artmış, ticaret açığımız % 4,25 oranında azalmıştır.

 

2011 yılında Türkiye’nin Fransa’nın ihracatındaki payı % 1,60, ithalatındaki payı % 1,17, dış ticaretindeki payı % 1,36 olmuştur.

 

2011 yılında Türkiye Fransa’nın en çok ihracat yaptığı 11., en çok ithalat yaptığı 16. ülke konumundadır.

 

Fransa’nın Türkiye’ye ihracatında, otomobil, otomobil yan sanayii ile uçaklar ve uçak motorları, demir-çelik ürünleri ve eczacılık ürünleri belli başlı kalemleri oluşturmaktadır. Bu ürünler, Fransa’nın Türkiye’ye ihracatı içinde toplam % 33’lük bir payı ifade etmektedir.

 

Fransa’nın Türkiye’den ithalatında ilk sırada otomobiller ve tamamlayıcı içerikte yan sanayi ürünleri yer almaktadır. İç giyim, deri ürünleri hariç olmak üzere dış giyim, beyaz eşya ise diğer önemli ithalat kalemlerini oluşturmaktadır.

 

Otomobillerin ve yan sanayi ürünlerinin Fransa’nın Türkiye’den ithalatındaki payı % 39’dur. Dış giyim hariç tutulmak üzere, iç giyim, örme mamuller ve tekstil ürünleri ise yaklaşık olarak 19’luk bir paya sahiptir.

 

Otomobil ve yedek parça sektöründe Fransa ve Türkiye arasında sanayi açıdan tamamlayıcılık sözkonusudur.  Uçak ve savunma sanayii ürünleri ikili ticarette önemli bir kalemi oluşturmaktadır.

 

Ticaret Müşavirliğimiz’in Fransa’nın dış ticareti ve Türkiye ile Fransa arasında son dönemde gerçekleştirilen ticarete ilişkin verileri aşağıdaki tabloda sunulmuştur:

 

 

 

Fransa’nın Dış Ticareti (Milyar €)

 

(Milyar Avro)

YILLAR

İHRACAT

İTHALAT

DENGE

HACİM

2008

412,6

485

-72,4

897,6

2009

340,8

399,6

-58.8

740,4

2010

386,9

453,5

-66,6

840,4

2011

417,9

503,6

-85,7

921,5

 

 

 

Fransa-Türkiye Dış Ticaret İstatistikleri (1000 €)                                  

YILLAR

İHRACAT

İTHALAT

DENGE

HACİM

2008

5.699.700

5.338.025

361.675

11.037.725

2009

4.845.894

5.078.188

-232.294

9.924.082

2010

6.264.512

5.402.990

861.522

11.667.502

2011

6.698.840

5.873.945

824.895

12.572.785

 

 

 

Yatırımlar:

 

Fransa, son on yılda, Türkiye’de doğrudan yatırım yapan ülkeler arasında ön sıralarda yer almaktadır. 2005 yılında ilk sırada bulunan Fransa, son üç yıllık dönemde ilk 5 ülke arasında yer almıştır. 2011 yılı Ocak-Kasım dönemi itibariyle, Fransa beşinci sıradadır. Aynı dönem itibariyle Türkiye’de Fransa menşeli doğrudan yabancı sermaye tutarı 5.951 milyon ABD Doları’dır.

 

Öte yandan, Fransa’daki Türk yatırımları, Fransız Yatırım Ajansı’nın 2010 yılı verilerine göre, 0,7 milyar Avro olarak belirlenmiştir. Buna göre, Türk sermayeli yatırımlar, Fransa’da 35 işletme ile 1037 kişiye istihdam sağlamaktadır.

 

 

Türkiye’de yerleşik Fransız firmalarının önemli bölümü büyük ölçekli olup, daha çok stratejik sektörlerde yatırım yapmaktadırlar. Bunların başında otomotiv ve yan sanayii, perakende dağıtım, bankacılık, sigortacılık, gıda ve çimento gibi sektörler gelmektedir. Bu firmalar arasında; Renault, Peugeot, Valeo, Lafarge, Danone, Carrefour, Axa, Groupama, BNP Paribas ve GDF Suez sayılabilir.

 

Türkiye’de ticari faaliyet gösteren  Fransız firmalarının sayısı 1985 yılında 15 iken, 2011 yılında bu rakamın 400 civarına çıktığı tahmin edilmektedir.

 

Türkiye-Fransa uluslararası doğrudan yatırım (UDY) ilişkisi büyük ölçüde tek yönlü olup, Türkiye’de yerleşik firmaların Fransa’daki yatırımlarının düzeyi oldukça düşüktür. Fransa’da başarı öyküsü olarak değerlendirilen yatırımlarımız arasında Vestel France ve Toprak Seramik sayılabilir. 2011 yılında OTOKAR (taşıtlar) ve MARTUR (Otomotiv yan sanayii) Fransa’da iş kurmuşlardır. Tekstil sektöründe faaliyet gösteren CREA Concept ise zincir mağazalar şeklindeki yatırımlarını genişletmek üzere girişimlerde bulunmuştur.

 

Öte yandan, Türk şirketleri başta tekstil sektöründe olmak üzere, Paris’te düzenlenen uluslararası fuarlara giderek artan sayıda katılmaktadırlar.